Aktuality |
A A A
|
Studium mladých jezuitů v ŘíměČtvrtek, 12.11.2020 Řím. Vysoké školy a univerzity po celém světě se snaží i za nepříznivých podmínek pandemie umožnit svým studentům absolvovat kurzy, na které se zapsali. Podobně tomu je i na římských univerzitách Tovaryšstva Ježíšova, kde se kombinují kurzy distančního vzdělávání a semináře v malých skupinách.
Pro studující jezuity, zejména pro scholastiky dvou velkých komunit „Gesù“ a „Bellarmino“, není život v Římě pouze akademický. Zahrnuje také utváření komunity, pastorační rozměr a zkušenost s univerzalitou Tovaryšstva.
Do jaké míry má současná situace vliv na dynamiku života mladých jezuitů v těchto dvou komunitách? O tom hovořili oba rektoři: P. Mario López Barrio z kolegia svatého Roberta Bellarmina a P. Luis Orlando Torres z mezinárodního kolegia Jména Ježíš.
Cestovní omezení a jejich dopad
Oba rektoři poukazovali na to, jak cestovní omezení ovlivnila plánování obvyklých letních činností: pastoračních aktivit, experimentů, praktické přípravy ke kněžství nebo pouti do Svaté země, která přispívá k hlubšímu pochopení Písma svatého.
P. Mario hovořil o bezprostředním dopadu pandemie v tom smyslu, že někteří scholastici mohli cestovat pouze po Evropě, došlo k omezení cestování jak do Itálie, tak z Itálie. Jeden ze studentů onemocněl koronavirem a musel podstoupit odpovídající izolaci. Několik jezuitů z této komunity muselo po návratu domů do karantény. To samozřejmě očividně ovlivnilo život komunity.
V komunitě Jména Ježíš se většina nových scholastiků po určitých průtazích konečně mohla dostat do Říma, ale z větší části bez možnosti absolvovat v Itálii předchozí kurz italštiny. Online kurzy nemají takovou účinnost, ale mladí jezuité přesto statečně čelili výzvě, kterou jazyk představuje.
Mohou studenti navštěvovat své univerzitní kurzy?
Rektor Bellarmina odpovídá: „Již v loňském roce jsme narazili na obtíže programu, kdy se výuka uskutečňuje částečně online a částečně ve třídě, což ztěžuje hlubší pochopení různých předmětů. Dále hledáme co nejlepší způsob studia, který by vedl k pokroku. Učitelé musí s větší námahou pracovat na dvojích přípravách, tedy online i osobních kurzů.“
P. Orlando Torres vysvětluje: „V současné době se studenti účastní výuky na univerzitě střídavě: jeden týden polovina z nich studuje pomocí webu a druhá polovina navštěvuje online kurzy. U seminářů nebo studia jazyků jsou studenti přítomni ve třídě. Někteří naši studenti prvního ročníku požádali, aby online kurzy mohli sledovat ve skupinách, aby ti, kteří mají větší potíže s porozuměním italštině, mohli okamžitě požádat o pomoc některého dalšího studenta. Pro ty, kteří si to přejí, jsme instalovali do velké místnosti televizní obrazovku.“
Kreativita a adaptace ve formačních komunitách
P. Mario López: „Ve snaze usnadnit prožití doby karantény jsme rozvinuli možnosti pro chvíle relaxace doma: kino, setkání a společenské oslavy. Také jsme v rámci pastorační služby organizovali domácí liturgie, které se obvykle uskutečňují na různých místech.“
P. Luis Orlando Torres: „V polovině října jsme strávili víkend v exercičním domě nedaleko Říma rekreačními aktivitami, sdílením, modlitbou, a dokonce i ukázkou osobitých talentů. Také jsem představil základy formace v kolegiu Jména Ježíš. Máme štěstí, že máme vnitřní nádvoří pro venkovní aktivity. A obnovili jsme naše páteční komunitní večery se slavením eucharistie, s pizzou, skupinovými setkáními a někdy s hostem, který hovoří o prvcích jezuitské formace.“
Zdroj/Foto: Světové Tovaryšstvo.
(aro)
odeslat článek vytisknout článek
|