Články |
A A A
|
Odkaz koncilu je úsilí o stálou metanoiuStředa, 16.4.2014 Jan Rybář o Druhém vatikánském koncilu a papeži Janu XXIII.
Lenka Češková V těchto dnech vychází nové číslo časopisu Salve. Revue pro teologii a duchovní život, který pod záštitou České dominikánské provincie čtyřikrát za rok vydává nakladatelství Krystal OP. Číslo se zaměřuje na aktuální otázku Druhého vatikánského koncilu a osobnosti koncilních a pokoncilních papežů, zejména Jana XXIII. a Pavla VI. Jedním z respondentů v anketě na téma Papežové a koncil je také český jezuita Jan Rybář. Jeho odpovědi přinášíme s laskavým svolením redakce revue Salve.
1. Vybavíte si nějaké konkrétní pocity či dojmy spojené s vyhlášením koncilu?
Konkrétní dojmy a pocity jsem měl už před koncilem: pocity nové naděje a radosti při volbě kardinála Roncalliho papežem v roce 1958. Ve veliké pokoře si dal jméno nehodného vzdoropapeže Baltazara Cossy – Jan XXIII. To bylo silné zavanutí Ducha tak jako jeho volba. Bylo zřejmé, že se konečně v církvi něco hne. A hnulo: nový papež oznámil koncil. Začaly se čeřit staletí stojaté vody (Martini).
2. Svolání koncilu je spojeno s postavou Jana XXIII. V čem vidíte jeho přínos pro svolání a průběh koncilu? V čem spatřujete jeho odkaz? Je pro vás osobně v něčem inspirací?
Svolání koncilu bylo jen a jen dílo Jana XXIII., žádný „přínos“ s někým. Jan znal strnulost církve; hradby, navršené na obranu za Piů IX. a X. Jako historik, ale jako světec pociťoval nedostatky minulosti: dějiny církve od 3. století jako dějiny moci, násilí a pýchy. Žádné dějiny evangelia, lásky.
Přínos Jana byl ovšem významný během koncilu: svým postavením zajišťoval svobodu Ducha při hledání cesty jak dál – dle rad dobře připravených poradců – na rozdíl od předem vytyčené trasy preláty Kurie. Duch přece vane, kam chce! Díky papeži byl tento koncil nejvýraznější událostí od dob Seslání Ducha svatého. Po prvé tu byl zastoupen celý svět. Po prvé pozorovatelé zvenčí církve. Po prvé svobodné projevy, netlumené zásahy Kurie atd. Byly vzaty v potaz výsledky dlouholeté práce teologů, do té doby umlčovaných. Tyto druhé Letnice žel mnozí nereflektují – jako kdysi ty první v Jeruzalémě – a zůstaly mimo Boží příběh…
Odkaz papeže Jana: počítat s tím, že věřící (lidé) dospěli a nelze s nimi jednat jako s prvňáčky. Oni jsou přece lid vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý (1 Petr 2,9). Klérus – podle Krista – má sloužit, ne si nechat sloužit nebo dokonce povýšeně panovat. Jan věděl, kdy slaví jmeniny dělník dole v suterénu papežského paláce! On inspiroval ty nejlepší z biskupů ke slibu pokory a chudoby ve vatikánských katakombách. Tohle všechno je také pro mne osobně inspirací pro jednání s lidmi. Kostely se plní tam, kde lidé zažívají lásku, zájem.
3. Samotné pokračování v koncilu a jeho další průběh závisel na rozhodnutích papeže Pavla VI. Jak byste zhodnotil jeho přínos a roli v koncilním a pokoncilním vývoji církve?
Pavel VI. neměl charisma jako Jan. Byl si toho vědom, a proto ta jeho opatrnost ve snaze pokračovat v linii svého předchůdce. Jeho snaha byla veliká, upřímná, a proto opozice nemohla zasahovat tak rychle, jak chtěla. Jemu jsme vděčni za liturgickou obnovu a odpouštíme mu, že někdy přece jen přijal spíše rady teoretiků než praktiků.
4. Jak byste srovnal papeže Jana XXIII., Pavla VI. a Jana Pavla II. s ohledem na osobní svatost, zbožnost, integritu života, meditativní hloubku, a zároveň s ohledem na schopnost vystihnout problémy církve a napomoci jejich řešení?
Papež Jan byl světec, jakých nebylo dlouho před ním. Nebylo třeba žádných zázraků na jeho přímluvu; ten největší zázrak jeho života byl koncil sám. Jan nejvíc napomohl k řešení dávných problémů církve: dal k nim impuls! Kurii se však krok za krokem podařilo zachránit a zabetonovat centralismus církve tak, že je to jako dříve. Dál se čeká na pravou „metanoiu“.
Osobní svatost papežů je jedna věc. Pochopení situace a řešení je druhá věc. Pius IX. proklečel hodiny v modlitbách, a přesto byl úplně vzdálen realitě za zdmi paláce. Níže v bodě 5. to vysvětlím. Kdo zná dění za kulisami od doby Řehoře XVI., ví, o čem mluvím. Zdá se mi, že Kurie se snaží svatořečením některých papežů zastřít ono dění za kulisami svatými obrázky, a tím potlačit případnou kritiku.
5. Neohrožuje vliv silných osobností papežů, jaké známe z celého 20. století, princip kolegiality v církvi, který II. vatikánský koncil znovu zdůraznil? Jak by se měla síla papežovy osobnosti v církvi nově projevovat?
Je nad mé možnosti srovnávat osobní duchovní život papežů 20. století. Už jsem výše řekl, že je to jedna věc. Nás zajímá ta druhá: „metanoia“ církve. Je třeba modlit se v kapli, ale také jít do ulic. Kdo z papežů tam nešel, netušil, co je třeba. Úlisní dvořané mu nepomohli…
Kardinál Martini řekl před svou smrtí: „Mezi biskupy vymřely osobnosti.“ Z téhož důvodu mohl – musel – říci před papežskou volbou kardinál Vlk, že mezi kardinály nikdo nevyčnívá. Čím to je? Je to následek toho, že Kurie už celých 35 let vybírá za biskupy hodné lidi, ale žel nikoliv silné osobnosti. S těmi má totiž „potíže“. Oni právě usilují o podíl, o svůj podíl na kolegialitě. Nechtějí být jen figurkami na šachovnici světa, kývači na dirigenci centra. Úslužnými úředníky s vyhlídkou na purpur. Vrátím se k tomu v bodě 6. O kolegialitě se teoretizuje. Diecézní biskup, nástupce apoštolů, je v kanceláři Úředníka Kurie pouhý petent. Síla papežovy osobnosti by se tedy mohla NOVĚ projevovat jmenováním odvážných osobností za biskupy. Dát jim důvěru i část papežských pravomocí (Exodus 18,13-26). Více jsem o tom psal v Univerzu 2/2013 (str. 18). Dále v brožuře „Kam jdeme?“ (str. 114).
6. Co je pro vás osobně z koncilního odkazu nejdůležitější?
Podle mne je z koncilového odkazu nejdůležitější uznat onu už zmíněnou změnu v postavení kléru. „Končí jedna velká epocha církevních dějin, klerikální církev. Její kultura byla čtyři sta let velmi plodná. Ale ta doba končí… Berte vážně zodpovědnost laiků v církvi… Kléru se těžko jeho pozice opouštějí. Kdo je privilegovaný, neuvědomuje si to. My mužští si těžko přiznáváme, že jsem ve společnosti privilegovanou polovinou.“ (Tokijské květy, Kostelní Vydří 2011). Klérus má přijmout novou situaci. Bolí to… Odkaz koncilu je úsilí o stálou „metanoiu“. Tam není nikdy strop. V lásce není nikdy strop. Kéž zmizí faleš, pokrytectví, strach, opatrnictví, intriky, sledování vlastní kariéry, zápecnictví. Ať nastane otevřenost, svoboda projevu, transparence, pokora, radostné sebedarování. Ať vládne evangelium, nikoliv litera zákona, která zabíjí.
odeslat článek vytisknout článek
|
Náš tip
Úmysly Apoštolátu modlitby
Úmysl papeže
Za společně sdílené poslání
Modleme se, aby si církev nadále všestranně osvojovala synodální způsob života vyznačující se společnou odpovědností za růst spolupráce, jednoty a poslání sdíleného mezi kněžími, řeholníky a laiky.
Národní úmysl
Za synodu o synodalitě
Modleme se, aby setkání synody v Římě prospělo církvi po celé planetě.
více »
Nejbližší duchovní akce
více »
Kalendárium
|