Papežská teologická fakulta v Neapoli přivítala Svatého otce Františka

25.6.2019 

Neapol. V pátek 21. června vykonal papež František několikahodinovou návštěvu v italské Neapoli. Na pozvání děkana teologické fakulty P. Pina Di Luccio SJ přednášel na závěr dvoudenního kongresu, který se týkal dialogu mezi náboženstvími a kulturami v kontextu situace dané oblasti.


Papežskou teologickou fakultu Středomoří tvoří dvě sekce: svatého Aloise, která je svěřena jezuitům, a svatého Tomáše, kterou spravuje neapolské arcidiecéze. Studuje na ní asi čtyři sta studentů a vyučuje osmdesát profesorů.

O pozvání papeže Františka se děkan fakulty P. Luccio vyjádřil následovně: „Pozval jsem Svatého otce loni v listopadu. Řekl jsem mu také, že se už několik let snažíme o vypracování tzv. kontextuální teologie, vhodné pro současný středomořský kontext, který je interkulturní a je poznamenán migrací. Této „nové“ teologii a jejím souvislostem se věnuje rovněž dvoudenní kongres.“

Ve své přednášce vycházel Svatý otec František z apoštolské konstituce Veritatis gaudium, která chce studiu teologie vtisknout nový ráz ve smyslu vycházející církve, která žije principy přijetí a dialogu. Doporučoval „životní styl a hlásání bez dobyvačnosti, bez proselytismu a bez agresivní snahy o popření druhého. Tento způsob vstupuje „zevnitř“ do dialogu s lidmi, s jejich kulturami, jejich dějinami a jejich odlišnými náboženskými tradicemi.“ Leží mu na srdci, aby studenti teologie byli „vychováváni k dialogu s judaismem a islámem, aby chápali společné kořeny a odlišnosti našich náboženských identit, a tak účinněji přispívali k budování společnosti, která si váží odlišností a favorizuje respekt, bratrství a mírumilovné soužití.“

Jak vidí papež František poslání teologie ve středomořském kontextu? „Teologie se musí sladit s Duchem Vzkříšeného Ježíše, s jeho svobodou jít do světa a dosáhnout periferií, včetně těch myšlenkových. Aby se tak stalo, jsou nezbytné určité předpoklady. Především je třeba vycházet z evangelia milosrdenství, ze zvěsti, kterou tvoří samotný Ježíš a původní kontexty evangelizace. Teologie se rodí mezi konkrétními lidmi, kteří se setkali s pohledem a srdcem Boha, který je s milosrdnou láskou jde hledat.“

Jako další předpoklady jmenoval Svatý otec seriózní osvojení dějin a teologickou svobodu. „Co se týče svobody teologické reflexe, přiklonil bych se k určitému rozlišení. Jako vědci svobodně pokračujte, v konečné fázi se pak vyjádří magisterium, ovšem bez svobody nelze teologicky bádat. Při kázání Božímu lidu ale nezraňujte jeho víru svými rozepřemi. Disputace patří jen mezi teology, to je váš úkol. Božímu lidu ale podávejte to podstatné, co sytí jeho víru, aniž by ji relativizovalo.“

Papeži Františkovi záleží na tom, aby teologická studia byla dostupná všem, kdo po nich touží: nejen seminaristům a řeholníkům, ale i řeholnicím a laikům – mužům i ženám.


Zdroj/Foto: RaVat.

Alena Rousová

Copyright © 2003-2019 Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova. Všechna práva vyhrazena. provincie.boh@jesuit.cz.