Ondřej Bobola
Ondřej Bobola se narodil roku 1591 v sandoměřském vojvodství v Polsku. V 18 letech vstoupil do jezuitského noviciátu ve Vilně, který založila jeho rodina. Po vysvěcení v roce 1622 se věnoval hlásání Božího slova a vedení Mariánské družiny; později se stal představeným řádového domu v běloruském městě Bobrujsk. Stal se tam známým svou obětavou péčí o nemocné a umírající hlavně v době moru. V posledních dvaceti letech svého života procházel a projížděl celé území Litvy a Běloruska a působil jako horlivý a neúnavný misionář. Díky své důkladné teologické přípravě, výmluvnosti a osobnímu příkladu získával pro katolickou víru celé (až doposud pravoslavné) vesnice a probouzel k horlivějšímu náboženskému životu i mnoho vlažných katolíků. Pravoslavní tohoto "lovce duší", jak ho nazývali, neměli rádi a jejich nenávist s jeho množícími se úspěchy přerostla až v otevřené pronásledování.
Litva a Bílá Rus prožívaly v té době velmi bouřlivé období svých dějin, zejména po náboženské stránce. Pravoslavní vyhlásili neúprosný boj proti tzv. uniatům (věřící sjednocení s Římem), které považovali za zrádce a odpadlíky a všemožně jim ztrpčovali život. Ale i přesto Ondřej Bobola a jiní misionáři získávali ke katolické víře nové stoupence a věřící. Poměry se značně zhoršily, když roku 1649 vypuklo na Ukrajině povstání záporožských kozáků, vedené Bohdanem Chmělnickým, které se přeneslo i na sousední Bílou Rus. Bandy kozáků a vzbouřivších se venkovanů projížděly křížem krážem celou oblast a vyhledávaly hlavně katolíky a uniaty. Mnoho kněží, řeholníků i prostých věřících jim padlo za oběť a zaplatilo životem za svou věrnost katolické víře.
Tento osud stihl v roce 1657 i Ondřeje. Padl do rukou kozáků poblíže městečka Janowa právě ve chvíli, kdy končil mši svatou. Kozáci byli radostí celí bez sebe, že se jim konečně podařilo "ulovit" známého "lovce duší". Tuto radost projevili způsobem sobě vlastním: ihned ho zmučili tak krutě, že z nebohého jezuitského misionáře zbyl nakonec jen beztvarý krvácející kus masa. Jeho tělo bylo uloženo v kolegiátním chrámu v Pinsku, kam se mnozí (i pravoslavní) věřící přicházeli modlit a dostávalo se jim vyslyšení. V roce 1808 byla rakev s jeho dosud stále neporušeným tělem přenesena do Polocku a tam zůstala až do roku 1922. Tehdy řádil v sovětském Rusku hlad a bolševici, aby si opatřili zlato na nákup obilí v cizině, zabavovali cenné předměty v chrámech a svatyních. Sebrali proto i drahé kovy, jimiž bylo ozdobeno Bobolovo tělo a rakev, a obojí pak dali převézt do jednoho lékařského muzea v Moskvě - asi proto, že světcovo tělo zůstávalo stále neporušené. Katolický svět byl ovšem tímto počínáním pobouřen.
V roce 1923 dva severoameričtí jezuité, otcové Gallagher a Walsh, členové tehdejší papežské komise na pomoc hladovějícím v Rusku, požádali jménem Pia XI. sovětskou vládu o povolení odvézt Bobolovy ostatky ze sovětského Ruska a zajistit jim tak důstojnější místo posledního odpočinku. Vláda jim vyhověla a rakev s Bobolovým tělem byla uložena nejprve prozatímně ve vatikánské Matyldině kapli a o něco později v římském, jezuitům svěřeném chrámu Il Gesù u oltáře sv. Františka Xaverského. Svatý Ondřej Bobola je dnes jedním z patronů Polska.
|
Náš tip 

Kompletní online verze jezuitského breviáře v češtině
Na webu breviar.cz nyní můžete najít kompletní online verzi jezuitského breviáře v češtině. Ve spodní části stránky vyberte v roletce možnost „s vlastními texty jezuitského řádu (SJ)“ a stiskněte tlačítko „Potvrdit“.


Úmysly Apoštolátu modlitby
Úmysl papeže
Za oběti zneužívání
Modleme se za ty, kdo utrpěli újmu od členů církve: kéž v církvi samotné najdou konkrétní odpověď na svou bolest a utrpení.
Národní úmysl
Za chudé
Modleme se za ty, kdo jsou nejvíce postiženi zdražováním a energetickou krizí, aby se jim dostalo účinné pomoci.
více »
Nejbližší akce
více »
Nejbližší duchovní akce
více »
Kalendárium
|