Aktuality |
A A A
|
Jezuitský islamolog: Muslimové se musí odvážit k dialogu Neděle, 24.8.2014 Egyptský jezuita Samir Khalil Samir, profesor dějin arabské kultury na univerzitě v Bejrútu, v rozhovoru pro Vatikánský rozhlas vysvětlil důvody, proč se šíří radikální islamismus. "Válka v Sýrii byla z počátku bojem obyvatel, kteří protestovali proti diktátorskému režimu prezidenta Asada. Velmi brzy, již po dvou měsících, do ní ale vstoupili islamističtí bojovníci z celého světa, zejména z arabského poloostrova, aby válčili proti vládnoucím šíitům a alavitům," zdůrazňuje jezuitský islamolog.
Podle Samira Khalila Samira tedy jde o vnitřní problém islámu. Objevuje se stále znovu dogmatický postoj, podle kterého musí být zneškodněn každý, kdo nevyznává autentickou podobu islámu. "Tento postoj označovaný pojmem kafir byl původně zaměřen na ty, kdo nevěří v Boha, na nevěřící, byl ale rozšířen i dovnitř islámského světa. Jedná se o jednu z velmi tragických ran moderního islámu, totiž označit někoho za neautentického muslima, což má pak opravňovat k jeho odstranění," domnívá se Samir Khalil Samir.
Egyptský jezuita upozorňuje na to, že šíření náboženského fundamentalismu a extremismu v islámském myšlení mimo jiné souvisí s nedostatkem kultury dialogu, s chudobou, sociálním vyloučením a nevzdělaností. Je ovšem nejen projevem krize islámu, protože v podobné krizi je celý svět. Dokonce i západní civilizace prochází krizí, která na sebe bere podobu nového pohanství.
Samir Khalil Samir se podivuje nad bezprecedentní surovostí některých muslimů. "Nikdy předtím neexistovala taková úroveň bestiálního barbarství. Otázka je, jestli je toto skutečný islám," uvádí islamolog. Podle něho sice tento extremismus pochází z tradice islámu, ale bylo by příliš velkým zjednodušením, kdybychom takto chápali islám jako takový. Podle Egyptského jezuity zde sice ožívá myšlenka chalifátu, která byla běžná v 10.-13. století, ale největší muslimští myslitelé pro ni vystupují. Drama prý ovšem spočívá v tom, že muslimové si nedovolí uvedený postoj otevřeně kritizovat a odvážit se k sebekritice. V islámu chybí atmosféra dialogu. "Muslimové dokážou sice vyjít na náměstí a zaplnit ulice, když jde o jakoukoliv politickou věc, která se týká druhých. Ale když se to týká jich samých a islámu, myslí, že není správné do ulic vyjít. To by se mělo změnit,“ domnívá se islamolog.
Jezuitský odborník na islám vidí cestu ve spolupráci se západním světem. Ten může pomoci islámu, aby se přiblížil k univerzálnějšímu pohledu na svět a přijal například lidská práva jednotlivce. "Věřím, že se to může podařit, ale je třeba – abych použil pojem ze spirituality – dospět k obrácení srdce jak na Západě, tak v islámském světě. Na Západě, aby byl méně materialistický, neboť dosud mu vládnou hlavně peníze, touha po moci a ovládání druhých. Je potřeba dojít ke společné vizi lidstva, ovšem k tomu bude zapotřebí ještě mnoho desetiletí,“ říká egyptský jezuita.
Zdroj: RaVat
(red)
odeslat článek vytisknout článek
|
Náš tip
Úmysly Apoštolátu modlitby
Úmysl papeže
Za formaci řeholnic, řeholníků a seminaristů
Modleme se, aby řeholnice, řeholníci a seminaristé dozrávali na své cestě povolání díky lidské, pastorační, duchovní a komunitní formaci, a stávali se tak věrohodnými svědky evangelia.
Národní úmysl
Za mistrovství světa v hokeji v Praze a Ostravě
Modleme se, aby sportovci i diváci mistrovství světa v hokeji dostali novou inspiraci v úsilí o férový přístup k životu a o harmonii duše a těla.
více »
Nejbližší akce
více »
Nejbližší duchovní akce
více »
Kalendárium
|