IHS Dnes je 20. 1. 2019  
      English  RSS 
Aktuality
Články
Rozhovory
Názory
V médiích
Nové knihy
Dokumenty

Kdo jsme
Aktivity
Domy, kontakty
Akce

Jezuitou dnes

Kalendárium
Galerie
Online rozhovory
Humor
Kniha návštěv
Podpořte nás
Odkazy

Zasílání novinek




Jezuitský znak IHS

V řeckém jazyku byl od nejstarších dob náš Spasitel označován slovy Iésús Christos, tzn. Ježíš Pomazaný, Mesiáš, Kristus. Toto jméno Božího Syna se už ve 2. století po Kr. zkracovalo v monogram, složený ze začátečních písmen IH a XP. Používání obou zkratek prodělalo bohatý vývoj, my si zde však všimneme pouze monogramu jména Ježíš. Nejstarší forma IH, použitá už v listě Barnabášově (1. pol. 2. stol.), zůstala pouze zřídkavým jevem, zatímco se od 4. stol. začala šířit řecká forma IHC, převládající v byzantských vyobrazeních. Církev na západě si tento monogram zlatinizovala do ustáleného tvaru IHS a pro částečnou neznalost řeckých písmen se v 6. stol. začala mylně domnívat, že se tak vhodně zkracuje latinská verze Ježíšova jména, jež má prý znít IHESUS (podobně jako se píše IHERUSALEM). Tento omyl - správná latinská verze jména Ježíš je IESUS - přetrvával po celý středověk.

Později bylo užívání monogramu IHS obvyklé u dominikánů a františkánů. Jeho hlavním propagátorem se stal sv. Bernardin Sienský (1380-1444), výtečný františkánský kazatel. Ten při svých misijních cestách měl jednou kázat v Sieně. Dozvěděl se, že místní obyvatelé náruživě holdují hře v kostky a karty. Bernardin pak při kázání líčil zlé následky hráčské vášně tak dojímavě, že lid snesl karty, kostky a vrhcábnice na jednu hromadu a všechno spálil. Jistý soustružník však začal naříkat, že zůstane bez výdělku, protože se dosud živil výrobou hráčského náčiní. Bernardin mu poradil, aby vyráběl nezávadné předměty, a také mu navrhl, že by mohl vyřezávat desky s nejsvětějším jménem "Ježíš". Chtěl tak rozšiřovat úctu k Spasitelově jménu. Proto také sám míval na kazatelně ozdobnou okrouhlou desku, na níž se jméno "Ježíš" - "IHS" lesklo ve svatozáři planoucího slunečního kotouče. Tento emblém je dodnes hlavním atributem sv. Bernardina.

Uplynulo století a Ježíšova monogramu IHS se ujímá sv. Ignác z Loyoly. Jako zakladatel Tovaryšstva Ježíšova ho volí za znak nového řeholního společenství. Písmena IHS jsou obohacena o kříž, vyrůstající z litery H (řec. éta), což bylo v té době již obvyklé znázornění. Na pečeti, kterou sv. Ignác používal jako generál jesuitů, se pod Vykupitelovým monogramem objevuje měsíc mezi dvěma šesticípými hvězdami. Snad to byl výraz světcovy nikdy neuhasnuvší touhy jít a pracovat ve Svaté zemi, držené v rukou mohamedánů. Avšak pozdější Ignácovi nástupci v generalátě mají na svých pečetích pod IHS tři hřeby z Kristova kříže, jako symbol řádových slibů chudoby, čistoty a poslušnosti. Někdy lze pod monogramem IHS spatřit i Ježíšovo Srdce, do něhož jsou hřeby evangelních rad vraženy. Znak jesuitského řádu dotváří paprsčitá svatozář.

Četné jsou (vlastně nepůvodní a tedy nesprávné) výklady, co IHS má jako zkratka znamenat: Jesus hominum salvator (Ježíš, Spasitel lidí), Jesus homo sanctus (Ježíš, svatý člověk), Jesus hostia sanctissima (Ježíš, nejsvětější oběť), In hoc salus (V tomto spása), In hoc signo (doplň "vinces"; V tomto znamení zvítězíš; jsou to známá slova zjevení, které měl římský císař Konstantin Veliký před památnou bitvou u Mulviova mostu r. 312), Jesus Heiland der Sünder (Ježíš, Spasitel hříšníků), Jesus, Heiland, Seligmacher (Ježíš, Vykupitel, Spasitel), Ježíš hříšných Spasitel. V Tovaryšstvu Ježíšově bylo IHS interpretováno jako Jesum habemus socium (Ježíše máme za druha) nebo jako Jesu humilis societas (Ježíšova pokorná družina). Pozoruhodnou interpretaci kdysi pronesl polský král Zikmund III. Vasa (vládl v l. 1587-1632): Jesuitae habent satis (Jesuité mají dosti). Bohužel se mi nepodařilo zjistit, co vlastně zmíněný vládce, který byl po celý život v kontaktu s jesuity, těmi slovy chtěl vyjádřit.

Miroslav Herold SJ


Novinka z Refugia

Dějiny filosofie IV.

Od Descarta k Leibnizovi

Frederick Copleston

Čtvrtý díl jedenáctisvazkových Dějin filosofie jezuity Frederica Coplestona s podtitulem Od Descarta k Leibnizovi se zabývá racionálními systémy filosofie v kontinentální Evropě v období před Kantem. Autor, dlouholetý vyučující v Římě a hostující profesor na jiných univerzitách (USA, Německo aj.), se těší ve vědeckém světě mimořádné oblibě. Jeho text zohledňuje jak vlastní životopis pojednávaného filosofa, tak i analýzu díla a odkazu…
více »







Úmysly Apoštolátu modlitby

Evangelizační úmysl: Mladí lidé a příklad Panny Marie
Za mládež, především za mladé v Latinské Americe, aby podle příkladu Panny Marie odpovídali na volání Pána a ohlašovali světu radost evangelia.
Národní úmysl: Ať se církev stává v naší zemi znamením naděje pro budoucnost.
více »

Nejbližší akce

Magis Panama 2019


více »

Nejbližší duchovní akce

Filmové exercicie


Duchovní cvičení pro všechny, kteří přijali svátosti církve v dospělosti


Víkendová duchovní obnova


Kněžské exercicie


více »

JESUIT.CZ © 2006 Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova, Ječná 2, 120 00 Praha 2   webmaster: Tomáš Novák   design: Jozef Murin, Lukáš Kratochvil